1.png

IMG 87349 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał zezwolenie na realizację środkowego – najdłuższego odcinka północnej obwodnicy Krakowa wiodącego przez Zielonki, Bibice, Węgrzce, Bosutów, Dziekanowice i Batowice w gminie Zielonki. Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor może od razu przystępować do prac. 10 lipca symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęto budowę.


Podczas konferencji inaugurującej budowę niedaleko granicy gminy Zielonki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do tego, by ta droga powstała; wśród osób zasłużonych wymienił Prezydenta RP Andrzeja Dudę, premierów Beatę Szydło i Mateusza Morawieckiego, doradcę prezydenta Krakowa ds. inwestycji strategicznych Krzysztofa Adamczyka, z-cę Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacka Grygę; wójta gminy Zielonki Bogusława Króla i samorządowców gminy Zielonki, przedstawicieli wielu instytucji, w tym kolei, Wód Polskich, Powiatu Krakowskiego, dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad Tomasza Pałasińskiego, swoich współpracowników, wojewodę Piotra Ćwika i jego służby, samorządowców, parlamentarzystów i dziennikarzy.
Gminę Zielonki przy wbijaniu łopaty reprezentowali przewodniczący Rady Gminy Zielonki Mirosław Golanko oraz wicewójt Arnold Kuźniarski. - W imieniu samorządu gminy Zielonki chciałbym na ręce pana ministra złożyć serdeczne podziękowania za to, że od momentu podjęcia decyzji i uzyskania finansowania mieliśmy okazję współuczestniczyć w organizacji tej inwestycji. Chciałbym podkreślić, że niejednokrotnie mieliśmy z wójtem wrażenie, że partnerskie podejście do samorządu po raz pierwszy zagościło przy okazji tej inwestycji. Bo jeżeli prześledzimy pierwotne przebiegi, pierwotne plany i jak to się często mówiło protesty w gminie to mogę powiedzieć, że bez dialogu na ostatnim etapie tej inwestycji nie byłoby możliwe jej wykonanie. Także bardzo serdecznie dziękuję panu, służbom, panu Tomaszowi Pałasińskiemu dyrektorowi Generalnej Dyrekcji, za to, że mieliśmy okazję niejednokrotnie uczestniczyć w trudnych spotkaniach, ale jak się okazało konstruktywnych i dzisiaj mamy nie tylko kolejne dokumenty, ale konkretną realizację – powiedział Mirosław Golanko.
Do mieszkańców zwrócił się dyrektor firmy Gulermak, wykonawcy inwestycji, Bülent Özdemir. - Jesteśmy gotowi do pracy i zrobimy wszystko, aby w terminie zakończyć ten ważny projekt. Moje ostatnie słowa będą skierowane do mieszkańców, w trakcie budowy będą minimalne utrudnienia w ruchu, w związku z tym potrzebujemy waszego wsparcia i cierpliwości. Proszę pamiętajcie, budujemy dla Was – powiedział.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ZRID został wydany na 7-kilometrowy odcinek od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który z kolei zostanie wybudowany w ramach budowy S7 na odcinku Kraków – Widoma. Procedowany jest jeszcze ZRID dla 300 metrów włączenia S52 POK do węzła Mistrzejowice. Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony do Urzędu Wojewódzkiego 25 marca 2020 r. Nie została jeszcze wydana decyzja na 5-kilometrową część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek, dla której wniosek został złożony 31 stycznia 2020 r. Brak tych decyzji nie wpływa teraz na roboty, które rozpoczną się od budowy dróg technologicznych na wschód i zachód od miejsca, gdzie powstanie węzeł Węgrzce.
W ramach całej inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o długości 95 m.
Zadanie realizowane jest na terenie Krakowa i gminy Zielonki przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie. Przypomnijmy, że umowę na projekt i budowę Północnej Obwodnicy Krakowa podpisano 13 listopada 2018 r. z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Koszt zadania to 1 427 968 500 zł. Na przygotowanie projektu, wybudowanie drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie wykonawca ma 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły:
•    Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice,
•    Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską,
•    Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z drogą krajową nr 7 i Al. 29 listopada,
•    Batowice - w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową nr 1256 K.

Więcej zdjęć: tutaj

IMG 8530
IMG 8674
IMG 8594
IMG 8769